Rabu, Mac 30, 2011

AKTIVITI UNIT KAJIAN STRATEGIK

PROGRAM KEMBARA ILMU(PROGRAM DIDIK CEMERLANG)

TARIKH :
17-20HB MAC 2011

TEMPAT :
KUALA LUMPUR

KUMPULAN SASARAN :
PELAJAR CEMERLANG NEGERI PERLIS

PESERTA :
PELAJAR CEMERLANG NEGERI PERLIS
GURU CEMERLANG NEGERI PERLIS

AKTIVITI :

Pada 17- 20hb Mac lalu, Unit Kajian Strategik dengan kerjasama Majlis Guru Cemerlang negeri Perlis telah mengadakan Program Kembara Ilmu (Program Didik Cemerlang) ke Kuala Lumpur dengan di hadiri oleh para pelajar cemerlang dari seluruh negeri Perlis serta Guru-guru cemerlang.
Sebanyak empat buah bas yang terlibat dalam mengiringi seramai 122 orang pelajar dan 8 orang dalam Program Kembara Ilmu. Antara sekolah yang terpilih dalam Program Kembara Ilmu ini adalah SMK Sains Tunku Syed Putra, SMK Arau, SMK (A) Arau, SMK (P) Kangar, SMK Dato’ Jaafar Hassan, SMK Dato’ Sheikh Ahmad, SMK Dato’ Ali Ahmad, SMK Derma, SMK Kuala Perlis, SMK Putra, SMK Syed Ahmad, SMK Syed Alwi, SMK Syed Saffi, SMK Padang Besar (U) dan SMK Tg. Suleiman.
Agensi Tenaga Nuklear, Jabatan Perdana Menteri, Lapangan Terbang Antarabangsa (KLIA) dan i-City Shah Alam merupakan tempat yang dilawati pada hari ke 2 Program Kembara Ilmu ini.
Pada 19hb Mac, para pelajar dibawa melawat ke Teknology Park Malaysia (TPM) di Bangi dan mereka di beri sedikt penerangan tentang kemudahan serta kelebihan yang disediakan di Kolej Teknology Park Malaysia khusus kepada para pelajar yang ingin melanjutkan pengajian dalam bidang yang terarah kepada sains dan teknologi. Penerangan dari Pn. Harlina sedikit sebanyak menarik minat para pelajar tentang kursus yang ditawarkan di kolej tersebut.
Sesi kembara ilmu diteruskan lagi ke Muzium Negara dan Lake Garden seterusnya ke Aquaria, KLCC pada sebelah petangnya.
Para pelajar turut diberi tugasan berkumpulan untuk membincangkan perancangan atau pelan tindakan untuk Perlis Maju 2015. Tugasan ini sedikit sebanyak membuka minda para pelajar serta percambahan idea dari setiap pelajar menarik minat Y.Bhg. Prof. Dato’ Dr. Kamarudin Hussin untuk dipanjangkan kepada pihak bertanggungjawab.
Hari terakhir Program Kembara Ilmu ini diakhiri dengan sesi lawatan ke Pusat Sains Negara yang dimana lokasi terakhir ini memberi pendedahan kepada pelajar tentang sains dan teknologi dalam kehidupan seharian kita.

Tiada ulasan: